Ook fan van zo een hippe fietskar?

www.provelo.org

Geen zin in gedoe met fietstassen? Investeer dan in een fietskar om grote en zware zaken te vervoeren, ook wel bagagefietskar genoemd. Een fietskar wordt aan de achterkant van de fiets vastgemaakt. Aan de zadelpen is dat redelijk stevig, maar aan de wielas zal de kar stabieler rijden. Misschien ook handig voor je volgende fietsvakantie?

Fietskarren met twee wielen

Klassieke fietskarren (of bagagefietskarren) kunnen tot 100 kilo vervoeren (let op dat je het wettelijk bepaalde maximumgewicht niet overschrijdt) en zijn dus ideaal voor grote objecten zoals hout, een gasfles, serieus kampeermateriaal, … Over het algemeen zijn ze stevig in hout, metaal of PVC, vierkant (+/- 80 x 50 cm) en voorzien van een versterking van de wielas.

Kies trouwens best een model dat samen met de fiets gesloten kan worden, want ze blijven meestal buiten geparkeerd.

Door hun omvang (80 cm breed) zijn fietskarren niet altijd handig. De wendbaarheid van dit soort karren is beperkt. Rechtsomkeer maken, bijvoorbeeld, kan enkel aan de hand van grote bochten.

Fietskarren met één wiel

Sinds enkele jaren is dit de grote klassieker voor fietsreizen. Deze fietskar gaat helemaal in de lengte, houdt het frame laag en weegt niet veel (een zevental kilo). De wieg van de kar is in staal en de ondergrond een rooster. Aanhechting gebeurt aan het achterwiel en ook aan de zadelpen middels een speciale snelsluiting. Deze fietskar is, paradoxaal genoeg, veel stabieler dan een kar op twee wielen. Ze volgt de rijrichting van de fiets en ook in de bochten helt ze makkelijk mee. Ander voordeel: door de langere vorm verlies je minder wendbaarheid. Je kan er ook ruwere wegen mee aan.

Voor fietsreizigers wordt deze fietskar verkocht met een aangepaste waterdichte zak, handgrepen om de kar te dragen, een spatbord, reflectoren en een (hoogstnoodzakelijk!) vlaggetje.

Enkele links met meer info en aankoopmogelijkheden.


Terug naar overzicht