Beginnende sporters – eerste hulp en preventie van sportongevallen


Beginnende sporters hebben dikwijls al lang niet meer gesport en hebben geen idee van wat training is. Hun enthousiasme is meestal zo groot dat ze vergeten dat hun spieren, gewrichten en perzen jaren inactief waren en dat die nu ook geleidelijk moeten wennen aan de nieuwe sportgewoontes. Hierdoor is het belangrijk dat je bij twijfels even je lichamelijke geschiktheid om te sporten laat controleren door een huisarts of een erkende keuringsarts.

Algemeen kunnen we enkele aanbevelingen formuleren:

  • Draag gepaste sportkleding en gebruik geschikt sportmateriaal
  • Zorg ervoor dat je voldoende gegeten en gedronken hebt als je gaat sporten. Let er wel op dat je minstens 2-3 uur voor je vertrek eet en veel drinkt. Best is deze maaltijd koolhydraatrijk.
  • Hoe rekening met de trainingsondergrond bij wandelaars en lopers. Een harde ondergrond zorgt namelijk voor een zwaardere belasting van de gewrichten
  • Luister naar je lichaam en probeer niet te veel vooruitgang te maken in één keer. Je basisconditie opbouwen is het belangrijkste wanneer je al een tijd geen lichaamsbeweging meer hebt gedaan.
  • Een zware inspanning mag je voelen, maar het mag zeker niet resulteren in pijn of een ernstig ongemak.
  • Volg steeds een trainingsschema dat is aangepast aan je specifieke conditie en doelstellingen
  • Een goede opwarming en cooling-down (inclusief stretchen) is zeer belangrijk
  • Gun je lichaam na elke training voldoende rust om te recupereren. Laat als beginnend sporter zeker 36 tot 48 uur tussen elke sportactiviteit en slaap voldoende
  • Negeer pijn niet. Pijn is een natuurlijke reactie van het lichaam om het te waarschuwen dat er iets aan de hand is. Waarschijnlijk kan het lichaam een belasting niet verwerken en vraagt het door de spierpijn aandacht. Meestal volstaan enkele dagen rust. Krijg je toch te maken met een sportletsel, start dan pas opnieuw moet sporten als je volledig hersteld bent.

Terug naar overzicht