Achillespeesontsteking


De achillespees verbindt de twee grote kuispieren met de achterkant van het hielbeen. Een achillespeesontsteking is een overbelastingsletsel dat geleidelijk aan ontstaat. Het probleem kan zich bevinden ter hoogte van de aanhechting van de pees met de hiel, de peesschede of een slijmbeurs aan de voorzijde van de pees. De oorzaak is altijd een onevenwicht tussen de gevraagde belasting en de belastbaarheid van het peesweefsel. In ernstige gevallen kan de achillespees zelfs scheuren. Het letsel komt vooral voor bij sporten met explosieve bewegingen, sprongen en hardlopen.

  • De pijn lokaliseert zich in het onderbeen boven het hielbeen, de aanhechting van de kuitspieren en is te voelen door druk uit te oefenen
    • De pijn kan optreden na de inspanning en daarna spontaan verdwijnen.
    • De pijn kan optreden bij aanvang van de inspanning (startpijn). Soms kan de sporter ‘door de pijn’ heen sporten. De pijn verdwijnt na het opwarmen en komt terug bij de cooling-down.
    • Bij meer ernstige vormen blijft de pijn tijdens de inspanning aanwezig en later zelfs continu in rust
  • De pees voelt gezwollen en pijnlijk aan (soms met krakende geluiden)
  • Bewegingsbeperkingen en functieverlies, voornamelijk na inspanning
  • Bij het opstaan ervaart de loper vaak een stram gevoel

De behandeling bestaat in het begin vooral uit rusten en ijs leggen. Als de zwelling verdwenen is, moet kuit en enkel veel gestretcht worden. Neem pijn aan de achillespees altijd ernstig dus verwijs de sporter door naar een huisarts zodat de onderliggende oorzaak gevonden kan worden. Aan de basis van het letsel ligt altijd een onevenwicht tussen de gevraagde belasting en de belastbaarheid van de pees. Zowel de gevraagde belasting als de belastbaarheid moeten dus aangepakt worden om hervallen te voorkomen.

  • De oorzaak van een achillespeesontsteking is vaak verkeerd of oud schoeisel of een niet zo een gebruikelijke ondergrond om op te lopen zoals mul zand. Zorg dus voor schoenen met voldoende demping.
  • Een oorzaak kan ook zijn dat er schoeisel gedragen wordt waarbij de achillespees bekneld geraakt.
  • Overdrijf niet! De belasting is duidelijk zwaarder dan je lichaam aankan. Bouw niet te snel op, train niet te veel en niet tegen een te hoge intensiteit.

Terug naar overzicht