Wat is stretching?


De Engelse term ‘stretchen’ betekent letterlijk rekken en/of strekken. Het is op een voorzichtige manier rekken van een spiergroep om de lenigheid bevorderen of te onderhouden. Bepaalde spiergroepen hebben door training de neiging om te verkorten, waardoor de blessuregevoeligheid stijgt. Een verminderde flexibiliteit is één van de oorzaken van pees- en spierletsels. Een slechte lenigheid kan er eveneens voor zorgen dat bewegingen technisch minder perfect uitgevoerd worden. Door te stretchen brengen we de spieren op lengte. Men kan stretchoefeningen inlassen met 3 verschillende redenen: spierrelaxatie, blessurepreventie of in functie van een revalidatie.

Binnen de opwarming en cooling-down gebruikt men de rekkingsoefeningen niet als lenigheidstraining. Dit wil dus zeggen dat men door het uitvoeren van deze rekkingsoefeningen niet specifiek de lenigheid zal verbeteren. Wel zorgen deze lenigheidsoefeningen ervoor dat de spanning in de spieren gaat verminderen met als resultaat een betere doorbloeding, soepelere spieren en beter gecoördineerde bewegingen.

Als algemene richtlijn kan je stellen om elke oefeningen gedurende 30 seconden aan te houden, dan een rustperiode van 20 seconden in te lassen en dan opnieuw te rekken en dit drie keer aan beide kanten. Als alternatief op de rustperiode kan u ook uw andere been/arm/… rekken en op die manier telkens alternerend werken zonder een rustpauze in te lassen.

De 10 gouden richtlijnen van stretching! 

  1. Stretch NOOIT koude spieren! Doe altijd een opwarming voor het rekken.
  2. NOOIT verend rekken!
  3. Voer de spanning geleidelijk op totdat je een lichte rek voelt. Rekken mag NOOIT pijn doen!
  4. Tracht je zoveel mogelijk te ontspannen tijdens het rekken.
  5. Zorg voor een correcte en stabiele beginhouding.
  6. Houd de positie 30 seconden aan.
  7. Blijf rustig ademhalen.
  8. Keer langzaam uit de “rekpositie” terug.
  9. Herhaal elke oefening 3 tot 5 keer.
  10. Integreer het stretchen in je opwarming en cooling-down.

Terug naar overzicht